Je bent druk in de weer om je Instagram account in te richten voor jouw bedrijf. Je zit er over na te denken om influencers in te zetten om jouw producten aan de man te brengen, maar hoe werkt influencer marketing precies? We leggen het hier voor je uit.
Wat is influencer marketing?
Influencer marketing is een marketing strategie waar je gebruik maakt van influencers. Nu vraag jij je misschien af wat is een influencer?
Een influencer is een online bekendheid die zijn of haar volgers wil inspireren via Social media. Zij hebben een sterke personal brand die de volgers overtuigd om dezelfde producten aan te schaffen als de influencer. Deze hechte groep volgers vertrouwt de influencer en deze heeft door de hoge mate aan interactie veel invloed op zijn of haar volgers.
Influencer marketing trends
Volgens Hootsuite gaat 72,5% van de Amerikaanse bedrijven gebruik maken van influencer marketing in 2022. Het is dus niet gek dat jij hier ook in geïnteresseerd bent.
Hoe werkt influencer marketing?
Je hebt al besloten dat je influencers wil gebruiken voor meer bekendheid. Je wil een grotere doelgroep bereiken en een influencer met een groot bereik in jouw leeftijdscategorie met dezelfde interesses, is dan een aantrekkelijke marketing mogelijkheid.
Zo werkt influencer marketing:
#1: je gaat op zoek naar een influencer met dezelfde doelgroep als jij. Stel je hebt een bedrijf in de voedselindustrie en richt je op jonge vrouwen, dan is het een slim idee om een vrouwelijke foodblogger te benaderen voor een betaalde campagne of samenwerking.
#2: doe alles volgens de regels. Dit betekent dat de influencer in de post die jij hebt gesponsord duidelijk jouw merk naam benoemd, erbij zet dat het een gesponsord bericht is (dit kan ook door #ad erbij te schrijven). Als je dit niet doet, kan Instagram je post verwijderen.
#3: benader de influencer persoonlijk en zakelijk. Begin klein door een post te liken en een reactie achter te laten. Direct over gaan op een sales gesprek, werkt vaak niet. Begin daarom eerst persoonlijk via een DM. Tip: gebruik niet het woord influencer, maar liever content creator.
#4: stel een paar richtlijnen op, maar laat ruimte vrij voor creativiteit. Natuurlijk mag je ‘eisen’ dat jouw product er volledig op komt te staan of dat deze op de eerste slide van een carrousel komt te staan. Maar zorg wel dat de influencer de ruimte heeft om content te maken die consistent is met de rest van de feed.
Waarom influencer marketing een goede aanvulling is voor jouw bedrijf
Het is niet voor niets dat influencers populairder dan ooit zijn in de marketingwereld. Het krioelt op Instagram van de betaalde campagnes en betaalde samenwerkingen. Maar waarom dan? We zetten hier alle voordelen van deze tak van marketing voor je op een rij.
Voordelen influencer marketing
- Je bereikt redelijk eenvoudig een grote groep nieuwe mensen
- Er is altijd een influencer die past bij jouw merk
- Je bereikt een doelgroep met de juiste interesses
- De consument krijgt meer vertrouwen in je merk
- Consumenten geloven een influencer eerder en zijn sneller bereid om jouw producten aan te schaffen.
Het is wel erg belangrijk dat je de juiste influencer aanhaakt voor je campagne. Anders kun je de plank helemaal misslaan en dat levert juist negatieve reacties op. Iets wat je juist wil voorkomen.
Psssttt.. heb jij de nieuwe updates van het Instagram algoritme al gezien?
De grote reden dat influencer marketing zo goed werkt is omdat jouw doelgroep de influencer als een grote zus of broer ziet die ze een mooi product adviseert. Het is een soort mond-to-mond reclame maar dan via social media. Doordat de doelgroep de influencer vertrouwt, hoeven ze minder lang na te denken voordat ze tot conversie over gaan. Als hij/zij het aanraadt, zou het wel goed zijn, dus.
Geef een reactie